Friday, July 24, 2009

~Panduan Menyusukan Bayi Kembar Anda

These few days, I surfed a lot on preparation the arrival of twins. One of it is about breastfeeding.
I really want to exclusively breastfeed my babies. As for my 1st son Adam, alhamdulillah I managed to fully BF him about 1 year and 3mths..and continue BF him during night time and weekend till he is 2 years.

So, here is one of the article I found that I think useful and would like to share with mummy out there...

Panduan Menyusukan Bayi Kembar Anda
Masa menyusu merupakan saat paling bahagia bersama si manja kembar.
Petua berikut membolehkan anda memanfaatkan sepenuhnya masa berharga ini.

Oleh Profesor Madya Dr Poh Bee Koon, Pakar Pemakanan.

Menyusu membawa banyak kebaikan untuk anda dan si manja. Ia adalah punca nutrien terbaik untuk anak anda. Selain itu, menyusu juga merupakan masa yang baik untuk mengeratkan kasih saying dengan si manja. Walau bagaimanapun, proses penyusuan boleh menjadi pengalaman yang mengecewakan dan memenatkan. Petua berikut dapat membantu anda menyusu anak kembar anda secara selesa dan berkesan.

Susukan Serentak.Cuba cadangan dalam ilustrasi di bawah untuk kedudukan yang selesa dan terbaik. Ubah kedudukan bayi setiap kali menyusu supaya kedua-dua payudara menghasilkan sama banyak susu. Ini juga mengurangkan kemungkinan duktus tersumbat.

Beli Pam Yang Baik. Mengepam merangsang pengeluaran susu, maka anda tidak perlu khuatir kekurangan susu. Anda boleh menyimpan lebihan susu untuk waktu penyusuan botol ketika anda tiada di sisi bayi. Gunakan pam untuk memerah susu daripada keduadua payudara pada masa yang sama. Sebaik-baiknya gunakan pam elektrik.

Kira Bilangan Penukaran Lampin. Kira berapa kali si manja anda membasahkan lampin dan perhatikan pembuangan air besarnya. Bayi seharusnya kencing sekurang-kurangnya sekali dalam 24 jam pertama selepas lahir, dua kali pada hari berikutnya, tiga kali pada hari ketiga, dan seterusnya. Selepas minggu pertama, anda seharusnya menukar lampin tujuh hingga lapan kali sehari bagi setiap bayi. Anda boleh menjangkakan si manja menyusu lapan hingga 12 kali dalam tempoh 24 jam. Sediakan carta waktu penyusuan untuk membantu pemantauan anda.

Dapatkan Bantuan. Minta bantuan kawan, mentua atau suami. Mereka boleh membantu membawa bayi kepada anda untuk menyusu, menukarkan lampin dan sendawakan bayi selepas penyusuan untuk mengeluarkan angin. Anda juga boleh mendapatkan sokongan daripada ibu bapa lain yang mempunyai anak kembar dan belajar daripada pengalaman mereka.

Bertenang! Menyusukan bayi adalah keutamaan anda. Cari tempat yang senyap agar tidak terganggu. Renung, usap, dan dodoikan bayi kembar anda dan laluilah saat-saat bahagia ini bersama mereka. Jangan lupa untuk menjaga diri anda sendiri. Dapatkan rehat secukupnya, minum banyak air dan makan makanan yang berkhasiat. Jika anda lebih bertenaga semasa menyusu, anak anda juga merasa lebih selesa.

Kedudukan Terbaik Bila Menyusu Bayi Kembar.
More info can be found here..http://www.mypositiveparenting.org/

2 comments:

Afne said...

afne pn tak sbr2 nk bf 2nd baby nnti.

mama tisya said...

salam..nanti jgn lupa tlg vote utk mama tisya utk Breastfeeding Photo Contest..more detail tgk kt blogku..tq